Een stille revolutie in pensioenland? Pensioenfonds PNO Media overweegt maatwerk te leveren voor individuele bedrijven bij de premie-afdracht. Bedrijven met veel jonge werknemers hoeven dan minder te betalen.
Dat meldt het Financeele Dagblad donderdag.
Werknemers die via hun bedrijf zijn aangesloten bij een pensioenfonds, zitten veelal vast in een systeem dat gebaseerd is op solidariteit tussen generaties.
De inleg pensioenfonden is standaard gebaseerd op de zogenoemde doorsneepremie. Dit betekent dat deelnemers, ongeacht de leeftijd van een werknemer, eenzelfde inleg betalen om een bepaalde pensioenopbouw te bereiken.
Omdat premies die jongeren inleggen langer kunnen renderen op de beurs, betalen jongeren bij de doorsneepremie eigenlijk meer dan nodig is om het doelvermogen voor de pensioenuitkering te bereiken. Ouderen betalen juist relatief weinig. Het omslagpunt ligt rond het 45ste jaar.
PNO Media: onderscheid jonge en vergrijsde bedrijven
In een situatie waarin werknemers weinig van baan veranderen en het grootste deel van hun leven bij dezelfde werkgever zitten, zijn de voor- en nadelen van de doorsneepremie redelijk in balans. Maar deze systematiek wringt steeds meer in de moderne arbeidsmarkt.
Pensioenfonds PNO Media overweegt daarom meer maatwerk bieden, zo meldt voorzitter Nelly Altenburg tegenover het FD. Idee is om voor bedrijven met relatief veel jonge werknemers, bijvoorbeeld in de game-industrie, een lagere premie te bieden.
Binnen bedrijven wil PNO Media wel vasthouden aan de doorsneepremie, maar er zou dan meer onderscheid komen tussen bedrijven met relatief veel oudere en jongere werknemers.
Helemaal zeker van zijn zaak is PNO Media nog niet. De precieze effecten van het plan worden nog doorgerekend. "Als het desastreuze gevolgen heeft, doen we het uiteraard niet", aldus voorzitter Altenburg.
PNO Media heeft 15 duizend deelnemers en wil graag meer mediabedrijven aan zich binden. In de sector werken in totaal 280 duizend mensen. Aansluiting bij het fonds is niet verplicht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl